Windturbines van grootste windpark in België in recordtijd geplaatst

De 44 windturbines van Norther, het grootste Belgische windpark op zee, zijn allemaal geïnstalleerd. Dat gebeurde in minder dan drie maanden tijd en dat is een record. Dit komt door de goede weersomstandigheden, de opgebouwde expertise en de vlotte samenwerking van alle betrokkenen. Deze cruciale stap betekent dat Norther voor het einde van de zomervakantie volledig operationeel zal zijn. Sinds eind februari leveren enkele windturbines al groene stroom. Als het park volledig operationeel is, zullen jaarlijks 400.000 Belgische gezinnen kunnen genieten van duurzame stroom.

In een notendop

• 44 windturbines in recordtijd geïnstalleerd

• Windturbines van MHI Vestas hoger dan het Atomium in Brussel

• Norther volledig operationeel voor het einde van deze zomervakantie

Begin februari begon Norther met de meest cruciale fase in de bouw van het grootste offshore windpark van België: de installatie van 44 turbines. Amper drie maanden later staan ze er allemaal, wat een record is. De installatie van dit type van windturbines zou normaal dubbel zo lang duren.

"We zijn bijzonder trots dat Norther zich nu kan focussen op een volledige operationele werking tegen het einde van de zomer. Sinds eind februari leveren de eerste vier turbines al groene stroom aan enkele duizenden gezinnen via het nieuwe hoogspanningsstation Stevin in Zeebrugge. Al onze aandacht gaat nu uit naar de ingebruikname van Norther. Het doel is om de turbines per vier aan te sluiten op het Belgische stroomnet en om ervoor te zorgen dat alle turbines operationeel zijn."
Dennis Sanou, projectdirecteur van Norther

Norther deed voor de bouw een beroep op twee leveranciers, MHI Vestas Offshore Wind en Van Oord. Van Oord verzorgde het design, de engineering, de levering en de ingebruikname van de fundamenten van de windturbines en de elektrische infrastructuur (OHVS en bekabeling) en was ook verantwoordelijk voor het transport van de windturbines. Van Oord gebruikte hiervoor zijn jack-up schip Aeolus.

In minder dan negen maanden tijd heeft Van Oord - als Balance of Plant aannemer -, deze volledige operatie offshore voltooid. In een recordtijd van slechts drie maanden heeft Aeolus alle 44 funderingen van de turbines geïnstalleerd.

"De veilige en snelle voltooiing van de installatie van de turbines in zo’n korte tijd was niet mogelijk geweest zonder de goede samenwerking met MHI Vestas en al onze andere partners. Van Oord zal nu de laatste werken finaliseren zodat het park volledig operationeel is."
Henk Jan van Dijk, projectmanager Van Oord

Hoger dan het Atomium

Het Deense MHI Vestas leverde de 44 turbines met elk een maximale productiecapaciteit van 8,4 MW. De afzonderlijke onderdelen van de megaturbines zijn indrukwekkend: de windturbine is hoger dan het Atomium in België. De wieken van de windturbines rijzen ongeveer 180 meter boven de zeespiegel. De nacelle, de behuizing op de top van de mast, weegt ongeveer 350 ton en is ongeveer even groot als een vrijstaande woning. In de nacelle zitten machinecomponenten zoals de tandwielkast en de generator.

"Het is ongelofelijk hoe we Norther eerder dan gepland klaar hebben. Dit is een recordtiming. We zijn blij dat we met alle betrokkenen dit project tot een veilig en goed einde hebben gebracht. Een werkelijk uitzonderlijke klus voor alle betrokkenen."
Flemming Ougaard, Chief Operations Officer van MHI Vestas

Het windpark Norther ligt op 23 kilometer voor de kust van Oostende en heeft een totale capaciteit van 370 MG, de grootste productiecapaciteit van alle huidige Belgische windparken. De opgewekte windenergie vloeit naar het Belgische stroomnet en zal verkocht worden aan Engie (50%) en Eneco (50%). Norther zal jaarlijks elektriciteit leveren voor bijna 400.000 families. Het is het zesde windmolenpark op de Noordzee. In totaal zullen de zes windmolenparken samen aan meer dan 1 miljoen huishoudens elektriciteit leveren.

Over Norther

Norther NV is de vennootschap (50% Elicio, 50% Boreas – een joint-venture tussen Eneco en Diamond Generating Europe) die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling, installatie en uitbating van het Norther Offshore windpark. Dit park – met zijn geïnstalleerde maximale productiecapaciteit van 370 MW – is België’s grootste offshore windproject. Het project wordt gebouwd 23km van de Belgische kust. Met 44 windturbines van de laatste generatie zal de opbrengst vergeleken kunnen worden met het jaarlijks elektriciteitsverbruik van bijna 400.000 gezinnen. Norther wordt operationeel in het derde kwartaal van 2019.

Over Van Oord

Van Oord is een Nederlands familiebedrijf met 150 jaar ervaring als internationale waterbouwer. De focus ligt op baggeren, olie & gas infrastructuur en offshore wind. Het hoofdkantoor staat in Rotterdam. Van Oord telt bijna 5.000 medewerkers die in 2018 wereldwijd aan 190 projecten werkten in 46 landen. De vloot bestaat uit meer dan honderd schepen. Marine ingenuity is kenmerkend voor Van Oord. Met vindingrijkheid en slimme, duurzame oplossingen wil het bijdragen aan een betere wereld voor toekomstige generaties. In 2018 vierde de onderneming zijn 150 jarig bestaan en werd het predicaat Koninklijk toegekend.

Over MHI Vestas Offshore Wind

MHI Vestas Offshore Wind is een joint venture tussen Vestas Wind Systems A / S 50% en Mitsubishi Heavy Industries (MHI) 50%. Het bedrijf richt zich op het ontwerpen, produceren, installeren en onderhouden van windturbines op zee. Het bedrijf streeft ernaar duurzame waarde te creëren binnen offshore windenergie door kapitaal aan te trekken en operationele besparingen te realiseren en het vermogen van windturbines te vergroten. Sinds de oprichting in 2014 is MHI Vestas Offshore Wind een innovatieve kracht binnen de sector en wordt het bedrijf geleid door zijn grondbeginselen van samenwerking, vertrouwen, technologie en toewijding.

Communication Manager Norther

Persberichten in je mailbox

Over Norther

Norther NV is de vennootschap (50% Elicio, 50% Boreas – een joint-venture tussen Eneco en Diamond Generating Europe) die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling, installatie en uitbating van het Norther Offshore windpark. Dit park – met zijn geïnstalleerde maximale productiecapaciteit van 370 MW – is België’s grootste offshore windproject. Norther is gebouwd op 23 kilometer van de Belgische kust. Met 44 windturbines van de laatste generatie zal de opbrengst vergeleken kunnen worden met het jaarlijks elektriciteitsverbruik van bijna 400.000 gezinnen.