Norther offshore windpark bereikt technische voltooiing en herstructureert zijn financieringspakket

Op 27 mei 2020 ging het Norther offshore windpark officieel over naar zijn operationele fase toen het de technische voltooiing bereikte. Het offshore windpark, met een totale productiecapaciteit van 370 MW, bestaat uit 44 x 8,4 MW MHI Vestas V164 turbines.

Norther is gelegen in de Noordzee, ongeveer 23 kilometer van de haven van Zeebrugge. De bouw van dit project, die begon in het voorjaar van 2019, liep voor op schema en werd dan ook met ruime voorsprong op de opleveringsdatum operationeel. Met het einde van de bouwwerkzaamheden eind maart van dit jaar kon het project de technische voltooiing bereiken en commerciële activiteiten starten. Ondanks de diverse uitdagingen die COVID-19 met zich meebracht en de daarmee verband houdende restricties, bereikte het project toch deze belangrijke mijlpaal.

Norther bracht eveneens, dankzij goede operationele prestaties, zijn schuldpakket in overeenstemming met de huidige finaliteit van het project en de huidige marktomstandigheden. De financiële ondersteuning onder de vorm van leningen wordt geleverd door een consortium bestaande uit de Europese Investeringsbank, de Deense exportkredietagent EKF en 9 commerciële kredietverstrekkers - ABN AMRO, Belfius, BNP Paribas, Rabobank, Nippon Life, SMBC, SMTB, Société Générale en La Banque Postale. Allen reeds bestaande geldschieters voor het project.

Norther dankt zijn financiers voor hun voortdurende steun, vooral in de recente maanden, die aantonen hoe belangrijk sterke projecten voor hernieuwbare energie zullen blijven voor het opnieuw opstarten van de economie na deze huidige moeilijke tijden.

De oorspronkelijke concessie werd eind 2009 verleend, toen de ontwikkeling van het project begon, en het project verkreeg subsidie ​​in het kader van de LCOE-regeling in 2016. Als het grootste operationele windmolenpark in België vertegenwoordigt Norther een aanzienlijke aanvulling op de offshore windcapaciteit van het land en de bijdrage aan de Belgische doelstellingen voor hernieuwbare energie voor 2020. Dit toont duidelijk de inzet van de investeerders, kredietverstrekkers en de federale overheid ten aanzien van duurzaamheid aan.

Over Norther en zijn aandeelhouders en adviseurs

Norther is een projectbedrijf dat eigendom is van Elicio NV, Eneco Wind Belgium SA en Diamond Generating Europe BV.

Elicio NV (“Elicio”), die 50% van de Norther aandelen bezit, is een Belgische producent van hernieuwbare energie die internationaal actief is in de ontwikkeling, bouw, financiering en productie van windenergie. Naast Norther is Elicio als aandeelhouder (via Otary) betrokken bij de Rentel en SeaMade offshore windprojecten in de Belgische Noordzee. Bovendien beheert Elicio momenteel 30 operationele onshore windparken met een gezamenlijke capaciteit van 226 MW (gevestigd in België, Frankrijk en Servië) en nog eens 57 MW in aanbouw. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Oostende, België.

Eneco Wind Belgium is een topspeler op vlak van hernieuwbare energie en heeft vestigingen in Waver en Mechelen. Het bedrijf ontwikkelt windturbineparken in Wallonië en Vlaanderen, zowel op land (onshore) als op zee (offshore). Eneco beschikt over een totaal van 100 windturbines op land in Wallonië en Vlaanderen. Eneco Wind participeert eveneens in het grootste Belgische windmolenpark op zee, Norther. Dit park bestaat uit 44 windturbines met een totale capaciteit van 370 MW en levert energie aan bijna 400.000 gezinnen en is volledig operationeel. Het is eveneens aandeelhouder van SeaMade, een offshore windpark van 58 turbines met een totale capaciteit van 487 MW. Dit park is momenteel in volle aanbouw en zal operationeel zijn eind 2020.

Diamond Generating Europe is een onafhankelijke energieproducent die stroom- en wateropwekkingsprojecten beheert, evenals downstream activiteiten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Het heeft momenteel een bruto capaciteit 5 GW (1,3 GW netto) van ofwel geïnstalleerd, in aanbouw en in ontwikkeling zijnde projecten, inclusief twee offshore windparken (680 MW en 129 MW) in Nederland, een 950 MW offshore windpark in het VK en onshore windparken in het noorden van Frankrijk.

Green Giraffe trad op als financieel adviseur van Norther. Loyens & Loeff trad gedurende het hele proces op als juridisch adviseur van Norther en Jones Day trad op als adviseur van de kredietverstrekkers.

Persberichten in je mailbox

Over Norther

Norther NV is de vennootschap (50% Elicio, 50% Boreas – een joint-venture tussen Eneco en Diamond Generating Europe) die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling, installatie en uitbating van het Norther Offshore windpark. Dit park – met zijn geïnstalleerde maximale productiecapaciteit van 370 MW – is België’s grootste offshore windproject. Norther is gebouwd op 23 kilometer van de Belgische kust. Met 44 windturbines van de laatste generatie zal de opbrengst vergeleken kunnen worden met het jaarlijks elektriciteitsverbruik van bijna 400.000 gezinnen.