Kabel van grootste windpark komt aan land in Zeebrugge

Oostende/Zeebrugge. Om het Norther Offshore windpark te verbinden met het Belgische elektriciteitsnetwerk met een kabel van 24 kilometer lang, beginnen deze week de werken op het strand van Zeebrugge. Na de installatie van het hoogspanningsstation op zee mid augustus is het nu tijd voor de volgende stap.

Het is het kabellegschip Nexus dat de 24 kilometer lange kabel op de zeebodem legt en daarna op diepte laat leggen door een speciaal uitgeruste graafmachine. Het deel van de kabel in dieper water wordt begraven door een schip uitgerust met een onderwater begraafmachine..

Een kabellegponton neemt op 4 kilometer voor de kustlijn de kabel installatie in het ondiep water over en brengt de kabel verder aan land in Zeebrugge. Nabij de kustlijn  wordt de kabel begraven door de “Nessie II”. Deze mechanische graafmachine op rupsbanden van Duitse makelij is 27 meter lang en 8 meter breed.

Mobiele kranen leggen de laatste 450 meter kabel aan op het strand. Met de exportkabel wordt Norther rechtstreeks verbonden met het nieuwe hoogspanningsstation Stevin in Zeebrugge. Zo vloeit de opgewekte energie van het grootste windpark van België  in het stroomnet en levert het stroom voor bijna 400.000 gezinnen.

Norther bouwt momenteel de funderingen voor de 44 windturbines, die operationeel zullen zijn vanaf Q3 2019.

Norther

Persberichten in je mailbox

Over Norther

Norther NV is de vennootschap (50% Elicio, 50% Boreas – een joint-venture tussen Eneco en Diamond Generating Europe) die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling, installatie en uitbating van het Norther Offshore windpark. Dit park – met zijn geïnstalleerde maximale productiecapaciteit van 370 MW – is België’s grootste offshore windproject. Norther is gebouwd op 23 kilometer van de Belgische kust. Met 44 windturbines van de laatste generatie zal de opbrengst vergeleken kunnen worden met het jaarlijks elektriciteitsverbruik van bijna 400.000 gezinnen.