Eerste gezinnen krijgen stroom van grootste windpark in België

Vanaf vandaag leveren de eerste windturbines van Norther, het grootste Belgische windpark op zee, elektriciteit aan het Belgische net.  De bouw van Norther is nog volop aan de gang. Maar vier van de al afgewerkte turbines zijn sinds vandaag aangesloten op het stroomnet. Daardoor krijgen al enkele duizenden gezinnen groene stroom van de grootste windturbines van het land. Dit is de eerste stap in de weg naar de volledige oplevering van het park tegen deze zomer. En is een belangrijke stap voor de bevoorradingszekerheid in ons land. Norther zal elektriciteit leveren aan 400.000 gezinnen.

In een notendop:

• Norther levert vanaf vandaag de eerste elektriciteit aan het Belgische net

• Engie en Eneco kopen elk 50% van de geproduceerde stroom voor hun klanten

• Werkzaamheden zitten op schema - Norther klaar tegen deze zomer

• Opstart van Norther is belangrijk voor bevoorradingszekerheid stroom in België

De installatie van de 44 turbines van Norther begon eerder deze maand. Het is de laatste en meest cruciale fase in de bouw van het grootste offshore windpark van België. Twaalf turbines zijn al geïnstalleerd en worden vandaag verbonden met het nieuwe hoogspanningsstation van Elia Stevin in Zeebrugge. De opgewekte windenergie vloeit naar het Belgische stroomnet en zal verkocht worden aan Engie (50%) en Eneco (50%). Bij finale oplevering levert Norther jaarlijks elektriciteit voor bijna 400.000 families.

“De indienstname van Norther is een belangrijke stap in de realisatie van objectieven inzake hernieuwbare energie voor 2020. Door de Stevin verbinding, die einde 2017 in dienst werd genomen, kan de energie ook efficiënt naar de afnamecentra vervoerd worden. Norther en Elia dragen hierdoor samen bij aan de integratie van duurzame energie in het Belgische elektriciteitssysteem."
Chris Peeters, CEO van hoogspanningsbeheerder Elia

Belangrijke mijlpaal voor Belgische offshore-industrie

Het windpark Norther ligt op 23 kilometer voor de kust van Oostende en heeft een totale capaciteit van 370 megawatt, de grootste productiecapaciteit van alle huidige Belgische windparken. Norther draagt hiermee actief bij aan de klimaatdoelstellingen 2020 van België.

Norther - een project van aandeelhouders Elicio, Eneco & DGE (volledige dochtermaatschappij van de Mitsubishi Corporation) - zal volledig operationeel zijn in de zomer van dit jaar.

“Met dit project zet België een grote stap voorwaarts in het voort reduceren van haar CO2 uitstoot. Het is een belangrijke mijlpaal en een mooi moment om stil te staan bij alle mensen die hier hard aan gewerkt hebben en nog steeds werken: binnen het team, bij de aannemers, onze aandeelhouders en bij de overheden. Zonder hen hadden we hier nu niet gestaan."
Dennis Sanou, projectdirecteur van Norther

Het havenkantoor van Norther is gebaseerd in de nieuwe havenontwikkeling van Oostende. Hier worden alle offshorespelers verzameld. Van hieruit gebeurt dan de monitoring en het onderhoud van het park.

“Ik ben zeer verheugd met deze eerste belangrijke stap in het operationele luik van Norther. Hoe méér hernieuwbare energie we produceren, hoe minder we beroep moeten doen op andere vervuilende technologieën. Tegelijk levert de offshore-economie jobs op bij de bedrijven in de haven van Oostende, niet alleen bij de bouw maar ook nadien voor het beheer en het onderhoud van de windmolenparken. Opnieuw een bewijs dat duurzaamheid en economie hand in hand kunnen gaan.”
Bart Tommelein, burgemeester van Oostende en voormalig Vlaams minister van Energie en staatssecretaris voor de Noordzee

Norther is het zesde windmolenpark op de Noordzee. In totaal zullen de zes windmolenparken samen aan 1,3 miljoen huishoudens elektriciteit leveren. Norther deed voor de bouw een beroep op twee leveranciers, MHI Vestas Offshore Wind en Van Oord. Van Oord verzorgt het design, de engineering, de levering en de ingebruikname van de fundamenten van de windturbines en de elektrische infrastructuur (OHVS en bekabeling) en zal verantwoordelijk zijn voor het transport van de windturbines. Van Oord gebruikt hiervoor zijn jack-up schip Aeolus. Het Deense MHI Vestas levert de 44 turbines met elk een maximale productiecapaciteit van 8,4 MW.

Over Norther

Norther NV is de vennootschap (50% Elicio, 50% Boreas – een joint-venture tussen Eneco en Diamond Generating Europe) dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling, installatie en uitbating van het Norther Offshore windpark. Dit park – met zijn geïnstalleerde maximale productiecapaciteit van 370 MW – is België’s grootste offshore windproject. Het project zal worden gebouwd 23km van de Belgische kust. Met 44 windturbines van de laatste generatie zal de opbrengst vergeleken kunnen worden met het jaarlijks elektriciteitsverbruik van bijna 400.000 gezinnen. Norther vat nu de werken aan, om operationeel te zijn in het derde kwartaal van 2019.

Over Elia

Elia groep is actief in elektriciteitstransmissie. We zorgen dat productie en verbruik op elk moment in balans zijn. Zo voorzien we 30 miljoen eindverbruikers van elektriciteit. Met filialen in België (Elia) en het noordoosten van Duitsland (50Hertz) beheren we 18.600 km aan hoogspanningsverbindingen. Onze groep behoort daarmee tot de Europese top 5. Met een betrouwbaarheidsgraad van 99,999% geven we de samenleving een robuust elektriciteitsnet dat belangrijk is voor de socio-economische welvaart. We willen ook een katalysator zijn voor een geslaagde energietransitie naar een betrouwbaar, duurzaam én betaalbaar energiesysteem.

Communication Manager Norther

Margot Neyskens

Kabinetschef Bart Tommelein

Persberichten in je mailbox

Over Norther

Norther NV is de vennootschap (50% Elicio, 50% Boreas – een joint-venture tussen Eneco en Diamond Generating Europe) die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling, installatie en uitbating van het Norther Offshore windpark. Dit park – met zijn geïnstalleerde maximale productiecapaciteit van 370 MW – is België’s grootste offshore windproject. Norther is gebouwd op 23 kilometer van de Belgische kust. Met 44 windturbines van de laatste generatie zal de opbrengst vergeleken kunnen worden met het jaarlijks elektriciteitsverbruik van bijna 400.000 gezinnen.