Bouw grootste offshore windpark van België van start gegaan

Windpark Norther voorziet 400.000 gezinnen vanaf 2019 van groene energie

400.000 huishoudens krijgen vanaf 2019 duurzame energie via Norther, het grootste Belgische windpark op zee ooit. Het offshore installatieschip Aeolus werd getransformeerd om deze maand de eerste funderingen voor de windturbines in de zeebodem te kunnen plaatsen. In totaal gaat het om 45 funderingen, goed voor bijna 47 miljoen kilo aan staal.

Twee jaar lang heeft Norther, het bedrijf achter het grootste Belgische windpark op zee, uitgekeken naar de échte start van de werkzaamheden op zee. Norther ging hiervoor een samenwerking aan met het gerenommeerde Nederlandse waterbouwkundig bedrijf Van Oord.

Nu is het eindelijk zover en kan het schip Aeolus de meer dan veertig funderingen voor de windturbines in zee beginnen te plaatsen. In een half jaar tijd bouwde Van Oord het schip Aeolus om, zodat het de gigantische funderingen voor de windturbines kon transporteren op zee. De gemiddelde fundering voor een windturbine is tot wel 67 meter hoog en weegt gemiddeld 1 miljoen kilo (1000 ton), de transformator weegt 2,5 miljoen kilo (2500 ton). In totaal zal 46,5 miljoen kilo aan staal, goed voor een totale lengte van drie kilometer, de komende weken op zee worden geplaatst.

"De installatie van de 45 funderingen is een extreem belangrijk en omzichtig werk. Het is immers de basis waarop alles berust. Dankzij de expertise van Van Oord en de projectervaring van de bemanning van de Aeolus, zorgen we ervoor dat we met dit project succesvol starten."

Dennis Sanou, projectdirecteur van Norther

Grootste windpark op zee van België

Het windpark ligt op 23 kilometer voor de kust van het Belgische Zeebrugge en heeft een totale capaciteit van 370 megawatt, de grootste productiecapaciteit van alle Belgische windparken. Norther zal zo’n 400.000 gezinnen vanaf 2019 voorzien van groene energie. Hiermee draagt het project actief bij aan de klimaatdoelstellingen van België voor 2020.

Norther heeft Van Oord aangesteld als projectleider voor het ontwerp, de inkoop, de levering en de installatie van de 45 funderingen voor de windturbinegeneratoren (WTG's), het offshore hoogspanningsstation (OHVS), de gehele elektrische infrastructuur en de installatie van de windturbines. Naast het schip Aeolus, zal Van Oord de kabellegger Nexus de komende maanden inzetten op het project.

Aanpassingen

Het installatieschip Aeolus is in 2014 in gebruik genomen voor de bouw van windparken op zee en heeft sindsdien waarde en betrouwbaarheid bewezen. Om Norther te kunnen bouwen was het noodzakelijk om de Aeolus grondig aan te passen. Het laadvermogen werd vergroot, het schip werd verbreed, het dek werd versterkt en het schip kreeg een helikopterdek. Ook zijn de spudpalen, als het ware de voeten van het schip, vergroot.

De meest cruciale aanpassing van de verbouwing, de nieuwe kraan met een hefvermogen van 1.600 ton, maakt dat de Aeolus geschikt is om de nieuwste generatie funderingen en windturbines van Norther te installeren. Het behoort nu tot de grootste hefschepen in zijn klasse.

Over Norther

Norther NV is de vennootschap (50% Elicio, 50% Boreas – een joint-venture tussen Eneco en Diamond Generating Europe) die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling, installatie en uitbating van het Norther Offshore windpark. Dit park – met zijn geïnstalleerde maximale productiecapaciteit van 370 MW – is België’s grootste offshore windproject. Het project zal worden gebouwd 23km van de Belgische kust. Met 44 windturbines van de laatste generatie zal de productie vergeleken kunnen worden met het jaarlijks elektriciteitsverbruik van bijna 400.000 gezinnen. Norther vat nu de werken aan om operationeel te zijn in het derde kwartaal van 2019.

Over Van Oord

Van Oord is een Nederlands familiebedrijf met 150 jaar ervaring als internationale waterbouwer. De focus ligt op baggeren, olie & gas infrastructuur en offshore wind. Van Oord realiseerde in 2017 een omzet van ruim EUR 1,5 miljard. Het hoofdkantoor staat in Rotterdam. Van Oord telt ongeveer 4.500 medewerkers die in 2017 wereldwijd aan 180 projecten werkten in 42 landen. De vloot bestaat uit meer dan honderd schepen. Marine ingenuity is kenmerkend voor Van Oord. Met vindingrijkheid en slimme, duurzame oplossingen wil het bijdragen aan een betere wereld voor toekomstige generaties. In 2018 viert de onderneming zijn 150-jarig bestaan.

JPG - 6.4 Mb

Robert de Bruin

Head Corporate Communication & Markets, Van Oord

Communications Manager, Norther NV

Persberichten in je mailbox

Over Norther

Norther NV is de vennootschap (50% Elicio, 50% Boreas – een joint-venture tussen Eneco en Diamond Generating Europe) die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling, installatie en uitbating van het Norther Offshore windpark. Dit park – met zijn geïnstalleerde maximale productiecapaciteit van 370 MW – is België’s grootste offshore windproject. Norther is gebouwd op 23 kilometer van de Belgische kust. Met 44 windturbines van de laatste generatie zal de opbrengst vergeleken kunnen worden met het jaarlijks elektriciteitsverbruik van bijna 400.000 gezinnen.